Gotland v.28 2012

Vi var åtta motorcyklister som begav oss till Gotland måndag v.28.

Kursen ställdes in på Oskarshamn där färjan skulle utgå ifrån.

Vi åkte ifrån regnet i Väse och hann fram i god tid.

Helga stannade plötsligt efter vägen och det visade sig att hon fått besök av en geting innanför hjälmen .

Överfarten till Visby tog cirka tre timmar. Efter ett stopp på vägen efter mat for vi till vandrarhemmet i Tingstäde, ett lugnt och fint ställe.

På tisdagen körde vi till Slite, Katthammarsvik och Vitvars raukar på östra sidan efter tips ifrån vår bovärd. Därifrån åkte vi sedan till Roma Kloster där det fanns en klosterruin för sommaren inredd som scen för Shakespeareföreställningen Othello.

Järnvägsmuseet i Dalhem var tyvärr stängt när vi kom dit men vi strosade runt och kikade på det som fanns utanför.

En säckpipespelare förgyllde vår vistelse där han iklädd varselväst spatserade runt anläggningen med två lika neonlysande barn i hasorna, en klart märklig upplevelse.

Fyra av oss satsade på att åka till Ronehamn för att beskåda ett framträdande av den mycket lokala gruppen Smaklösa på restaurangen Gula Hönan.

Väl där visade det sig att vi tagit fel på datum och att föreställningen skulle äga rum på onsdagen.

Jaja, hungriga var vi så det blev mat i alla fall.

På onsdag var vi till Visby. Så fort vi parkerat kom reportrar ifrån Gotlands Tidning och intervjuade Nils-Åke. Han blev dagens turist i torsdagens upplaga. Efter att ha passerat ringmuren spred vi oss i staden och kikade runt. Efter lunch for vi till raukarna i Hoburgen i söder. Där fick vi de första och enda regndropparna på Gotland. Björn och Tommy for sedan till Ronehamn för ett nytt försök på Smaklösa, Roland och Morgan for till Roma Kloster för att kika på Othello.

Sex av oss inledde torsdagen med besök i Lumelundagrottan. Helga åkte norrut. Nils-Åke och Björn avverkade tio mil på Gotland Ring. Morgan, Roland, Lars, Åke och Tommy besökte museum. På kvällen grillade vi vid vandrarhemmet och åt jordgubbar och glass som Morgan och Roland inhandlat.

På fredagsmorgonen städade vi våra rum och for till Visby och färjan som nu gick till Nynäshamn. Väl där delade vi upp oss i flera grupper eftersom några hade mer bråttom hem.

En mycket lyckad resa på fina vägar. Tack alla ni som deltog och gjorde detta till en fin tur.